Onze wereldse reis met Manuel en Ilona - Reisverslag uit Balkbrug, Nederland van Anton en Christa Kaal - WaarBenJij.nu Onze wereldse reis met Manuel en Ilona - Reisverslag uit Balkbrug, Nederland van Anton en Christa Kaal - WaarBenJij.nu

Onze wereldse reis met Manuel en Ilona

Blijf op de hoogte en volg Anton en Christa

13 Februari 2014 | Nederland, Balkbrug

Schiphol met stop over in Singapore.

Om 6.00 vertrokken naar Schiphol. Daar aangekomen, ingecheckt ,koffers afgegeven en een bak koffie gedaan met Valentijn en daarna naar de gate gegaan. Om 10.30 zijn we gaan vliegen om vervolgens 12 later in Singapore te landen. Sommigen namen een dagkamer om aan hun slaap te komen, Anton en ik wilden graag Singapore bekijken . De nacht dus overgeslagen , het was 6.00 ochtend lokale tijd. ( 7 uur tijd verschil met Nederland ) We hebben de metro genomen om in de stad te komen , daarna de hop on hop off. bus gepakt. Zo konden we wat High lights zien in korte tijd. China town , little India , Raffles hotel het Ship Hotel etc. Uiteindelijk weer uit de bus gestapt om een lunch te doen in litle India. Gezellig tussen de locals gezeten en een heerlijke maaltijd genoten .Nog wat geslenterd door de stad om vervolgens de taxi terug te nemen naar het vliegveld. Daar aangekomen hebben we een douche besproken om weer fris het vliegtuig in te stappen voor de volgende 10 uur. Aangekomen op Christchurch , stonden Manuel en Ilona ons op te wachten . Fijn om elkaar na een half jaar weer in echt te kunnen zien en spreken . M&I hadden een hostel besproken voor de nacht. Snel opgefrist en daarna samen de stad bekeken . In de avond een hapje gegeten in de plaatselijke pub om vervolgens bij terug komst in het hostel op tijd naar bed te gaan.

1 februari Auto halen en on Tour

Om 9.00 zouden we de auto helen die door Manuel / Ilona besproken was. Bij invullen van de gegevens kwam er een dame binnen... Ik kijk haar eens goed aan en zeg dan Ariska Mijnheer...? Ik had het juist. Ariska komt uit Balkbrug en woont al bijna 5 jr in Christchurch NZ . Heel grappig en bijzonder toevallig , daar Ariska nooit op zondag werkt, en deze dag toevallig wel. Fotootje gemaakt voor Inge Bril. ,,, Ariska is nl haar vriendin.
Daarna zijn we on tour gegaan . Prachtige tocht door de bergen, verschillende meren gezien . Uitgestapt, foto's gemaakt en daarna een ( doc) camping opgezocht. ( doc staat voor een camping met weinig faciliteiten door de overheid aangelegd, op de mooiste plekje temidden van de natuur.)
Daar aangekomen eten gemaakt , gasflesje was vergeten door het verhuurbedrijf , maar inventief als Manuel is , heeft hij de spaghetti Bolo op een kampvuur gemaakt en deze was dan ook heerlijk !!

2 februari Mount Cook

Op tijd vertrokken richten Mount Cook. Onderweg zijn we eerst bij Lake Tekapo geweest, een schitterend turquoise meer, met op de achtergrond bergen met sneeuw. Hoe mooi kan de natuur zijn. We hebben de spacecamper geparkeerd , Ilona en Manuel hebben een duik genomen en daarna hebben we een lunch gedaan bij de camper.

Weer ingestapt en door gereden naar onze volgende overnachting , wederom op een DOC camping maar nu bij Mount Cook waar we 2 nachten zullen verblijven. We hebben voor de volgende dag 2 tochten gepland naar verschillende gletsjers .

6 februari , Ilona en de chocoladefabriek .., Dunedin

Na een goede nacht zijn we vertrokken naar Dunedin. Niet in de eerste plaats om de stad daar te gaan bekijken, maar om naar de chocoladefabriek van Cadburry te gaan. Daar Ilona dol is op deze chocolade hebben we besloten daar een rondleiding te doen. Het was geweldig, vooral om te zien hoe Ilona hier van genoot . We kregen voldoende chocola om te proeven , heel goed voor Ilona , zodat ze weer wat kon aankomen naar 12 dgn ziek zijn en enkele dgn ziekenhuisopname. Inmiddels is alles weer goed met haar . Na enkele plakken Cadburry gekocht te hebben zijn we de stad gaan bekijken . Eerst nieuwe wandel/bergschoenen voor Anton gekocht. Deze zijn nl bij Mount Cook achtergebleven( Beetje dom, onder de camper gezet en niets gecontroleerd bij vertrek. Na deze aankoop de stad bekeken , enkele mooie gebouwen bekeken en een terrasje gepakt. Hierna vertrokken naar Portobello. Een schitterende route langs het meer, uitkijkpunten gedaan en camping opgezocht. Ditmaal een " normale " camping, met lekkere douches en uitgebreide keuken waar je gebruik kunt maken van potten , pannen, broodroosters eten, handig dat wel, maar deze campings hebben dan niet de mooie plekken die wij inmiddels prefereren.. Midden in de natuur bij bergen en meren. We zijn na alles geïnstalleerd te hebben. Rond half zeven vertrokken richting strand om daar tapas te eten met lekkere wijn. Ons doel was pinguïns , en zeeleeuwen te spotten. Wat een bijzondere ervaring. Na een flinke daling van de duinen naar beneden hebben we een mooi plekje gezocht , de eerste zeeleeuw lag meteen al voor ons, een witte/ beige zeeleeuw, daarna volgen er meer. Wijn opengetrokken en tapas gegeten, en ja hoor , de pinguïn kwam ook in beeld, eerst zagen we er 2 in het duin, later ontdekte Ilona dat er 1 de zee uit kwam..., een plaatje en belevenis voor ons. Zo hebben we heel wat gezien tijdens zonsondergang , totdat het wat fris werd en het donker begon te worden zijn we weer vertrokken , een hele klim naar boven was het. Op de camping ons lekker gedoucht en meteen gaan slapen.

7 - 8 februari , Reisdag, eiland overgestoken ,

Vandaag een vrij lange rit. We gaan naar de fjorden, genaamd Milford Sound met de eerste overnachting in Te Anau. Een eindje rijden was het wel maar wederom met schitterende uitkijkpunten , waar we dan weer dankbaar gebruikt van maken om weer mooie plaatjes van te schieten. In te Te Anau aangekomen , tent en wagen gereed gemaakt aan het Lake Te Anau ( DOC camping ) en Manuel onze fantastische kok en eten bereidt , maar wel nadat we eerst het water in gegaan zijn. Heerlijke opfrisser!! We werden helaas in de avond wel enorm te " pakken" genomen door de Sandfly. Een soort van vlooien..., lastig , maar dat schijnt er dan weer bij te horen.....voldoende Deet smeren , goed in pakken en dan is het prima te doen.

8 Februari , Milford Sound.

Vandaag naar Milford Sound gegaan. Een boot besproken om dwars tussen de ontzettende hoge en imponerende bergen gevaren. We hebben het getroffen, we hebben een prachtige warme,zonnige dag, van de meeste mensen hoorden we dat het meestal hier wat somber en regenachtig is, dus geluk voor ons. Ditmaal geen pinguïn gezien maar wel zonnende zeeleeuwen. Fijn om van deze natuur deel te mogen uit maken. Na terugkomst hebben we een hapje gegeten en daarna weer een DOC opgezocht. Dit maal de Cascade camping.

9 Februari , Key summet wandeling en Gertrude berg

Vroeg vertrokken naar Key summet. Een wandeling die snel hoogte pakte en ongeveer 3 uur zou gaan duren. Voor Anton en mij best wel pittig, voor Manuel en Ilona leek het appeltje / eitje. Mijn hemel , wat een energie hebben die jongelui. Top en trots op ze! De wandeling was fantastisch zo hoog met mooie vieuw points, wij ( C&A) waren na deze wandeling best wel vermoeid. Een lunch gedaan bij de camper en snel door naar de volgende , dit zou nl een wandeling van 4-6 uur zijn. Wel ,Anton en ik zijn er aan begonnen, Manuel en Ilona heb ik gezegd hun eigen tempo te lopen , Anton en ik hebben het na 11/2 uur lopen opgegeven en zijn halverwege terug gegaan, ook weer 11/2 uur . Achteraf naar goed ook , M&I zijn door gegaan, was heel erg pittig met veel rotsen en keien maar zeker ook geen paden , voor ons niet handig dus . Gelukkig hebben we de juiste keus gemaakt. M&I kwamen na 4 uur wandelen toch wel enigszins vermoeid terug , maar met prachtige foto's. Voor Ilona was dit het moment dat ze kon zeggen dat ze na het ziek zijn , toch weer de goede kant op ging.

10 februari , Queenstown,

Op tijd de volgende ochtend richting Queenstown gegaan. Het is een leuk en gezellig stadje met veel toeristen. Eerst maar een terrasje gepakt en door gesproken wat voor activiteit we hoer wilden doen. In Queenstown zijn nl vele mogelijk heden. van populair , naar adrenaline , of actie. Manuel en Ilona kozen voor de Swing over the Shotover Canyon. Dat hield in dat ze beide tegelijk met het hoofd naar beneden naar de Canyon in sneltrein vaart naar beneden zouden vallen. Wij mochten de foto's maken ...... Bizar en eng tegelijk , maar de foto's zijn gelukt....en M&I vonden het TOP. Na de sprong hebben we beneden in het stadje wat gedronken, eten gehaald en de camping opgezocht. Wederom een DOC gevonden aan het Lake Waktipu . Weer een schitterende plek , we waren een beetje laat, onze stelling is voor het donker te willen eten, taken dus goed verdeeld mbt tent opzetten , camper indelen en koken. Half 10 in de avond is het donker , maar het is ons gelukt. We worden er handig in. Na het eten zijn we lekker gaan slapen. Op naar de volgende dag, dit zou nl weer een Reisdag zijn van enkele uren en uiteraard de nodige stops voor de lunch en de foto's. Rond 17.00 zijn we aangekomen in FOX Glacier , waar we eerst geprobeerd hebben op internet te komen om foto's te uploaden en blog te plaatsen, echter is het internet hier een drama..., overal per account veel betalen en dan lukt het gewoon niet om iets geplaatst te krijgen.....Uiteindelijk ons volgende DOC opgezocht , mooi aan het strand en plannen gemaakt voor de volgende dag.... Nl de naar FOX gletsjer wandelen .

• 13 Februari 2014 - 10:49

Robin & Jolanda:

Jullie hebben het fijn samen, goed te lezen. Doe voorzichtig en geniet ze daar nog even.

xxx ons

• 13 Februari 2014 - 21:17

Marjan:

Ha C&A,

Wat een superreis!
    Fijn om Manuel en Ilona te zien en dan zulke mooie ervaringen!

Geniet er van,
    Liefs