Hallo Noordereiland - Reisverslag uit Balkbrug, Nederland van Anton en Christa Kaal - WaarBenJij.nu Hallo Noordereiland - Reisverslag uit Balkbrug, Nederland van Anton en Christa Kaal - WaarBenJij.nu

Hallo Noordereiland

Blijf op de hoogte en volg Anton en Christa

26 Februari 2014 | Nederland, Balkbrug

Donderdag reden wij om
7.15 de Ferry op. In Picton was de dag al zonnig begonnen, dat beloofde een mooie tocht. Niets was echter minder waar..., Ilona heeft gelukkig op tijd nog mooie plaatjes geschoten , de rest vd reis zaten we gewoon binnen omdat het enorm mistig was en we dus niets konden zien buiten. Beetje jammer , we hadden ons er erg op verheugd, zelfs stiekem gehoopt hadden dolfijnen te gaan zien. Helaas, het mocht niet zo zijn.
We kwamen zo'n 31/2 uur later aan in Wellington, waar het dan wel weer een prachtige, zonnige . warme dag was. Bij aankomst , auto geparkeerd en de stad in gegaan . Wellington is een mooie en levendige stad, met een gezellig Waterfront, waar we dan ook gezellig in het park gepicknickt hebben , onderwijl kijkend naar de Pijlstaart Roggen die daar volop voorbij zwommen. Na de lunch en de stad bekeken te hebben, zijn we naar een camping gereden, niet een mooie DoC, maar een simpele stads/dorpscamping, geen bijzonder mooie plek, maar we hadden een plek .

Reisdag 23 februari ,

Vandaag een Reisdag naar de Tongario regio / vulkaan. Bij aankomst eerst naar de informatie mbt de Hike van ongeveer 7 tot 8 uur , op de Vulkaan Tongario , die wij de volgende dag wilden gaan doen. Het werd ons aangeraden direct naar de vulkaan te gaan omdat het weer voortreffelijk was die dag, ( dit schijnt niet vaak zonet zijn op de vulkaan ) meestal ligt de vulkaan nl in de wolken , en het weer voor de volgende dag beloofde niet veel goeds ( regen en harde wind). Hoewel het 16.00 was zijn we in uptempo de vulkaan gaan beklimmen . Tjonge jonge wat een klim, maar wat ook bijzonder . De lava stenen om ons heen..en de geur ..., we hebben die dag 6.5 km naar boven geklommen tot een hoogte van 1600 meter , wat een uitzicht. Na de klim moesten we snel terug, we wilden nl voor het donker de berg / vulkaan weer af zijn. Dit is ons gelukt. Snel naar DoC gegaan , eten gemaakt , dit dan wel in het donker, en gaan slapen. Ilona en Manuel gingen dan toch de volgende dag de Hike van 19 km over de vulkaan doen. Ze vroegen ons toch om mee te gaan, maar wij vonden dit zelf niet verstandig. Volgende ochtend om 6.00 uur opgestaan om M&I naar de parkeerplaats te brengen naar het begin vd Hike. Er stond ongeveer 7 uur voor , wij zouden ze aan de andere kant opwachten met pannenkoeken . Anton en ik zijn met de auto de omgeving gaan bekijken en hebben een rondje meer gedaan, om daarna wel weer op tijd terug te zijn voor M&I. Nu hadden we wel verwacht dat ze sneller zouden zijn dan de tijd die er voor stond , maar dat ze het in 41/2 uur zouden doen.. Nee , daar hadden we niet op gerekend. Het was achteraf gezien best wel een pittige tocht met mist, regen en zware windstoten en van ons was het toch de juiste beslissing geweest moesten ze beamen . Nadat M&I terug waren hebben we aan Lake Taupo pannenkoeken gebakken en na het eten doorgereden naar de waterbronnen / hotpools om ons daar te ontspannen en wat op te frissen. De hotpool is een natuurlijke bron verwarmd door de vulkanische activiteit . Best wel apart om overal om je heen de stoom uit de waterbronnen te zien opstijgen en dan te weten dat dit te maken heeft met de vulkanen. Na deze heerlijke , verfrissende ontspanning hebben we een camping opgezocht in Taupo. Een plek waar niet voor betaald hoefde te worden , maar wel weer leuk aan het water was.Top dus!!

Volgende ochtend koffie gedronken in de stad ( ik heb de Chai Latte ontdekt , dankzij Ilona, zo lekker ) en daarna doorgereden naar Acacia Bay waar we aan het strand de lunch gebruikt hebben , gebakken kipburgers met stokbrood door Manuel bereid. Vervolgens door gereden naar camping aan het meer waar forel in zou zwemmen . Manuel had al haakjes , draad en lood gekocht .Hij ging voor de " werp " hengel , een korte stok met 15 mtr draad en brood aan het haakje , Hij bracht het snoer zelf zwemmend het water en zette zijn hengel in de zelfgemaakte " standaard" en was vol goede hoop....
Ilona ging voor de " echte" hengel, een lange stok met visdraad en deeg....en daarna een half uur toch wel in het iets te frisse water te gaan staan, wachten op de vis. Dit is haar overigens de dag ervoor wel gelukt , maar helaas erg klein. Nu op naar de Forel.... Helaas , 2 uur later was er niets gebeurd ... Ze waren echt teleurgesteld .... Haha....

Na een goede nacht, vertrokken we naar Rotorua...., een Thermische omgeving, met veel vulkanische activiteit . Wat een bijzonder gebeuren , je rook de zwavel enorm, geisers die water omhoog spoten, kokende ,kraters die borrelen en modder onhoog spoten, maar vooral ook de bijzondere kleuren die afkomstig waren van zwavel, oxidanten, mineralen etc , die erbij vrij kwamen. We zijn weer een ervaring rijker. Anton en ik zijn daarna nog wezen kijken bij een Maori gebeuren( de oorspronkelijke bewoners van Nieuw Zeeland) hoe ze gewoond hebben ,houtsnijwerk , hun dans / rituelen...etc. we vonden het erg commercieel, maar dit was te verwachten . Ilona en Manuel gingen in de tussentijd wat " winkelen"
Bij terugkomst hadden ze een verrassing voor ons . Ze hadden zwemmen met dolfijnen in het wild geboekt voor ons allen,op 25 februari , dit zijn niet getrainde dolfijnen.., spannend hoor. Wij kregen dit cadeau omdat ze met ons 4 wkn door Nieuw Zeeland gereisd hebben. ( wij zagen het zelf andersom ) Natuurlijk vonden wij dig niet nodig , maar het was wel leuk om te krijgen. Om 7.45 moesten we ons bij de haven in Tauranga melden. Ondanks het feit dat we op tijd weg gereden waren werd het allemaal wat krap.., echter exact om 7.45 reden we de haven binnen en daar melde Ilona ons aan. We stapten op de boot met nog enkele andere toeristen. Werden tijdens de tocht voorzien van koffie/thee, muffins , en de nodige stukjes fruit. We waren een eind op weg en de eerste dolfijnen werden gespot... Zo GAAAAAFFFF .., op een gegeven moment waren het er zoveel ... GEWELDIG!! Ogen kwam je tekort . De eerste groep mocht de wetsuit aantrekken en de snorkel op zetten. Daarna mochten ze het water in en zich aan de boot vasthouden en kijken of de dolfijnen onder hen door zouden zwemmen. Dit gebeurde vele malen. Zo kwam iedereen aan de beurt . Er hing een gemoedelijke sfeer en iedereen was even enthousiast. Zoveel dolfijnen bij elkaar te zien is echt helemaal TOP. We bleven 4 uur op het water..., toen we terug voeren attendeerde de "kaptein " ons op enkele pinguïns in de buurt vd boot en ging meteen stil liggen.., een bonus voor ons . Al met al een zeer geslaagde ochtend. Bedankt Manuel en Ilona !!